Spojka je důležitá sestava, kterou najdeme v autech s manuální převodovkou. Řidič stlačuje spojkový pedál, aby mohl přeřadit převodové stupně, a také při zastavení vozu. Umožňuje to motoru odpojit se od převodovky a přeřadit rychlosti, a pak se znovu hladce spojit, čímž se zabrání opotřebení a poškození vlivem zátěže. Spojka se skládá z přítlačného a hnacího talíře, krytu spojky, setrvačníku, vypínacího ložiska, vysouvací vidlice spojky a jiných součástek.
Rozlišovací vlastnosti různých druhů spojek
Spojka může být suchá nebo mokrá. Suchá spojka je nejběžnější. Spojení mezi motorem a převodovkou je zaručeno díky suchému tření mezi hnacím a přítlačným talířem.
V mokré spojce jsou talíře ponořeny v oleji a vzájemně hladce zapadají do sebe. Tento mechanismus má vyšší výkon, protože talíře jsou lépe chlazené. Nejčastěji tento mechanismus vidíme v převodovkách s dvojitou spojkou.
Tyto systémy se liší i počtem talířů. Spojka s jedním talířem je nejlevnější, ale zároveň i nejméně účinná. Mechanismy s dvěma nebo více talíři jsou schopny přenášet vyšší točivý moment při stejné velikosti.
Existují jednohmotové nebo dvouhmotové setrvačníky. První typ má jednoduchý design a je známý svou odolností. Druhý typ je dnes oblíbenější, protože absorbuje i vibrace a hluk, a redukuje zátěž uváděnou na převodovku.
Používání a výměna: co je třeba vědět
- Hned po přeřazení převodového stupně dejte nohu dolů ze spojkového pedálu. Pokud zatlačíte pedál náhodně, spojka začne prokluzovat a třecí talíře se spálí. V kabině budete cítit zápach spálení a výkon vozidla se zhorší.
- Včas eliminujte úniky z motorového prostoru. Únik maziva z těsnění motoru vede k zamaštění a zašpinění spojky, kvůli čemuž začne prokluzovat. Vede to k pomalejší akceleraci, a při řazení rychlostí nebo zrychlování budete cítit, že auto má trhavé pohyby a vibruje.
- Pokud na chvíli zastavíte, například při semaforech, přeřaďte na neutrál. Návyk držet spojkový pedál zatlačený může poškodit ložisko. Hluk při aktivaci mechanismu je znakem selhání. Někdy, když je vypínací ložisko zablokované, pedál se nevrátí do své normální polohy po jeho zatlačení.
- Vozidlo nepřetěžujte. Dlouhá jízda do kopce, například s vozíkem, prudké zrychlování, nebo i pokus dostat se ze sněhového závěje kýváním vašeho auta může způsobit vypálení třecích desek. Zápach spálení a přetáčení kol jsou hlavními příznaky.
- Vyhněte se agresivní jízdě. Prudké zrychlování a náhle puštění nebo zatlačení pedálu oslabuje tlumící pružinu a způsobuje loupání třetích desek. Tato selhání jsou spojena s vibrací při rozjíždění se.
topnahradnidily24.cz: pouze kvalitní automobilové díly
Kvalitní součástky pro spojku si můžete pro vaše vozidlo koupit v našem online obchodě. Naši odborníci vám velmi rádi pomohou při výběru náhradních dílů, které právě potřebujete. Rovněž vám řeknou, jak ušetřit na nákupu.