Zavěšení kol poskytuje spojení mezi karoserií auta a koly, a je zodpovědné za snížení míry hluku a vibrací, které se objevují během pohybu auta. Zlepšuje ovladatelnost a dynamiku vozu. Hlavními součástmi v této sestavě jsou tlumiče, stabilizátory (stabilizační ramena), ovládací ramena, a také pružinové prvky: vinuté pružiny, listové pružiny, a torzní tyče.
Typické prvky různých druhů zavěšení kolZávislý typ (například na listových pružinách) se používá na zadní nápravě některých aut typu SUV a nákladních aut. Hlavním prvkem je zde použití pevného nosníku, který přenáší vertikální pohyby jednoho kola na druhé. Má jednoduchý design, je levný v rámci údržby a je odolný. Nevýhodou je, že zvyšuje hmotnost nápravy, což má negativní vliv na hladkost jízdy.
Vzpěra typu MacPherson je nejčastějším typem nezávislého systému zavěšení kol. Obvykle se instaluje na přední nápravě. Je to kompaktní, lehký typ a má dlouhou životnost. Vlivem specifik svého designu se může objevit mírné nevyrovnání kol auta.
Náprava se dvěma A-rameny (rovnoběžníková náprava) se používá na přední i zadní nápravě. Zlepšuje ovladatelnost auta, zaručuje dobrou přilnavost a minimalizuje opotřebení pneumatik. Nevýhodou jsou velké rozměry a údržba náročná na práci.
Víceprvkový design se používá hlavně na zadní nápravě. Má nízkou hmotnost, je tichý a zaručuje hladkou jízdu. Součástky této sestavy jsou poměrně drahé a jejich výměna vyžaduje určité dovednosti.
Torzní typ se používá obvykle na zadní nápravě. Je typický vysokou spolehlivostí a malými rozměry. Minimalizuje náklon karoserie. Jednou z nevýhod je tendence k přetáčivosti.
Některé druhy zavěšení kol jsou nastavitelné. Patří sem aktivní typ s elektronickým nastavením tuhosti stabilizátorů, s nastavením stupně tlumení, s nastavitelnou světlou výškou a jinými vlastnostmi. Může se přizpůsobit různým stylům jízdy a provozním podmínkám. Tento druh sestavy je typický komplexním designem a vysokou cenou.
Některá luxusní auta mají vzduchové zavěšení kol, které umožňuje nastavit polohu karoserie auta vůči vozovce díky svým pneumatickým prvkům. Poskytuje vysokou míru pohodlí, ale je to drahý systém.
Provoz a výměna: co byste měli vědět- Vyhněte se jízdě v terénu a přes překážky se snažte jezdit co nejvíce hladce. Jinak je zde riziko nevyrovnání kol, deformace ovládacích ramen, poškození tlumičů, pružin a stabilizátoru. Poškození uvidíte poměrně jednoduše při vizuální kontrole.
- Proveďte včasnou údržbu a včas vyměňte jednotlivé komponenty systému zavěšení kol. Používání poškozených součástek je spojeno se selháním celého systému. Pokud auto táhne do jedné strany, nebo pokud jsou pneumatiky nerovnoměrně opotřebované, indikuje to deformaci ovládacích ramen. Vibrace a klepání během jízdy jsou příznaky selhání pružin a tlumičů. Pokud se auto naklání při zatáčení, zkontrolujte stav stabilizátorů.
V našem online obchodě si můžete koupit díly pro systém zavěšení kol za dostupné ceny. Časté akce vám dávají možnost ušetřit ještě více! Zaregistrujte se v našem online obchodě a kupte si vše potřebné několika kliknutími.