Brzdový systém se používá k zastavení auta, zpomalení nebo stání na místě, kde chcete zaparkovat. Skládá se z aktivačního prvku a brzdového mechanismu. Musí se udržovat v dobrém pracovním stavu, protože je nesmírně důležitý pro bezpečnost na cestách.
Rozlišovací vlastnosti brzdových systémů různých druhů
Každé auto má servisní brzdový systém a systém parkovací brzdy. První typ je hlavní a používá se vždy, když chcete zpomalit nebo zastavit auto. Obvykle má hydraulický aktivační prvek. Hlavní součástky systému jsou: pedál používaný na provoz systému, hlavní brzdový válec, který konvertuje sílu řidiče na hydraulický tlak, trubky a hadičky, které transportují stlačenou brzdovou kapalinu a brzdový mechanismus, který je zodpovědný za zastavení každého kola. Druhý typ může být kotoučový nebo bubnový.
Parkovací brzda se obvykle používá při parkování na svahu nebo při dlouhém parkování, protože brání samovolnému pohybu auta. Používá se také jako nouzový brzdový systém, pokud ten hlavní selže. Pracuje díky páce, která je uložena mezi sedadlem řidiče a spolujezdce. Brzdná síla se přenáší pomocí lanka. Jako mechanismus parkovací brzdy lze v autech používat brzdový buben nebo brzdové třmeny servisní brzdy nebo samostatné bubny.
Některá auta mají elektronickou parkovací brzdu, která se aktivuje stisknutím tlačítka, a brzdové destičky se pohnou ne díky lanku, ale díky elektromotoru, který je často zabudován přímo v třmenu.
Používání a výměna: co je třeba vědět
- Pravidelně měřte zbylou tloušťku brzdových kotoučů a destiček: tyto součástky se časem opotřebují. V případě silného opotřebení se výrazně sníží účinnost brzdění. Prodlužuje se tím i brzdná dráha. Když jsou brzdové kotouče nebo brzdové destičky opotřebované, zvětšuje se i volnost pohybu brzdového pedálu. Někdy začne vibrovat.
- Při montáži nových brzdových destiček je lepší odstranit celý brzdový třmen. Pomůže to odstranit špínu a úlomky opotřebení z kontaktních povrchů třmenu, a zabrání se tím zablokování nových součástek. Brzdové destičky, které se pravidelně zablokují, narušují účinnost brzdění.
- Občas namažte vodicí kolíky brzdových třmenů. Jinak se mohou zablokovat. Je to extrémně nebezpečné, protože může selhat celý brzdový mechanismus. Kromě toho se brzdové destičky a kotouče předčasně opotřebují. Kotouče se mohou zvlnit vlivem přehřívání. V těchto případech auto začne táhnout do jedné strany a v kabině auta budete možná cítit spálený zápach.
- Brzdový systém pravidelně kontrolujte, zda nemá nějaké úniky. Pokud je najdete, používání vozidla je zakázáno. Nízká hladina brzdové kapaliny představuje riziko snížení účinnosti brzd a celkového selhání brzdového systému. Příznaky možných úniků jsou stopy pod hlavním brzdovým válcem nebo pod koly, a spadnutí nebo změknutí brzdového pedálu.
topnahradnidily24.cz: pouze kvalitní automobilové díly
Náš online obchod vám nabízí obrovský sortiment kvalitních součástek. Většinu z nich, zejména díly pro brzdový systém, si můžete koupit za zlevněnou cenu. Přihlaste se k odběru našich novinek, abyste byli první, kdo se dozví o našich akcích.