
Lancia, auto inženýrů
V roce 1906, inženýr a závodník Vincenzo Lancia a společník z Fiat, Claudio Fogolin vytvořili jednoho z nejstarších výrobců automobilů na světě. Společnost Lancia měla vždycky ráda vývoj nových technologií, které se ukázaly již na jednom z prvních modelů Lancia Theta od roku 1913. Tento model byl prvním vozem v Evropě vybaveným elektrickým systémem, startérem a displejem s číselnými ukazateli. V roce 1923 byl model Lambda prvním vozem s nezávislým zavěšením kol, hydraulickými tlumiči a samopodpůrným podvozkem. Díky těmto inovacím byla značka Lancia označována jako "značka inženýrů". Karosérie měli na starosti vždy významní designéři, protože společnost Lancia se orientovala pouze na vysoce kvalitní modely. Výjimkou bylo období druhé světové války, kdy tuto společnost německá armáda donutila vyrábět autobusy a transportéry. Po roce 1945 společnost Lancia vyráběla pouze osobní auta a sportovní auta v malých množstvích a nepodílela se více na vývoji nových technologií pro automobilový průmysl. Následně se ale přece jen představila novinka z této firmy, kterou byl motor V6 a první polovlečné rameno v sériové výrobě modelu Aurelia v roce 1950.
Výroba superaut navzdory mnoha překážkám
Kvůli finančním problémům v roce 1955 přenechala společnost Lancia své místo ve Formuli 1 společnosti Ferrari. Pokračovaly ve výrobě vysoce kvalitních aut, ale nikdy nedosáhly zisk, protože nemohli konkurovat nejbližšímu konkurentovi, značce Alfa Romeo. V roce 1969, společnost, jejíž součástí byl také Vatikán, byla prodána skupině Fiat Group. Po předání sekce nákladních aut společnosti IVECO se firma Lancia soustředila na výrobu pouze osobních aut. Kromě sedanů a kupé, které byly vždy označeny písmeny řecké abecedy, představila tato společnost i legendární model Lancia Stratos s motorem Ferrari V6 Dino 246 GT v roce 1971.
Úžasná rozloučení této značky
V roce 1979 byl představen model střední třídy Delta, vybaven středně silným motorem. Modifikovaná verze Lancia Delta Integrale soupeřila na trhu s modelem Audi Sport Quattro v rámci Světového šampionátu rallye a dominovala světu rallye na konci 80.tých let a na počátku 90.tých let. Model Delta patřil do třídy VW Golf, a je jedním z nejvíce distribuovaných modelů. Kromě verze kombi s názvem Dedra vyráběla tato společnost sedany Thema, Kappa a Thesis, a také malý model Y a Mursa s extravagantními liniemi. Aby byla na trhu značka Alfa Romeo silnější, skupina Fiat Group se rozhodla, že modely firmy Lancia stáhne z prodeje a prodávat se bude pouze nový model Ypsilon v Itálii.