Palivový systém je určen k uskladnění a čištění paliva, a jeho dodávání do motoru vozidla. Jeho správná funkčnost má přímý vliv na schopnost auta vůbec se pohnout, a také na spotřebu paliva, sílu a výkon motoru. Systém obsahuje nádrž, v níž se skladuje palivo, čerpadlo, díky kterému může palivo proudit, palivové potrubí, vstřikovače, a v mnohých dieselových motorech i rozdělovač paliva.
Rozlišovací vlastnosti různých druhů palivových systémů
Palivové systémy se liší podle druhu motoru. Benzínové motory jsou vybaveny jednobodovým vstřikováním, vícebodovým vstřikováním, nebo přímým vstřikovacím systémem.
V palivových systémech s jednobodovým systémem vstřikování je palivo dodáváno přes jeden vstřikovač do sacího sběrného potrubí. Tento druh je jednoduchý a spolehlivý, ale dnes již není velmi běžný. Vícebodové vstřikovací systémy dodávají palivo do každého válce pomocí samostatných vstřikovačů. Směs paliva a vzduchu se tvoří v sacím sběrném potrubí. Dnes je tento typ nejběžnější. Vyznačuje se nízkou spotřebou paliva, ekologičností, a není citlivý na kvalitu paliva. Systém přímého vstřikování dodává palivo přímo do každého válce motoru. Tento design umožňuje přesně nastavit poměr paliva a vzduchu ve všech režimech motoru, a zvyšuje tak sílu motoru, zaručuje jeho vyšší výkon a snižuje spotřebu paliva. Pro tyto systémy je však třeba používat co nejkvalitnější palivo.
V dieselových modelech může být palivo dodáváno pomocí vstřikovacího palivového čerpadla, jednotkového vstřikovače nebo potrubí Common Rail. Systémy se vstřikovacím palivovým čerpadlem jsou dnes méně běžné, a najdeme je většinou v starých autech a nákladních autech. Jsou poměrně spolehlivé a nejsou citlivé na kvalitu paliva, ale spotřebují velké množství paliva. Jednotkové vstřikovače fungují díky vačkovému hřídeli a opotřebovávají se tedy poměrně rychle. Common Rail palivový systém zaručuje vysoký výkon, nízkou spotřebu paliva, hladký a tichý provoz motoru. Je však náchylný na kvalitu paliva a drahý na údržbu.
Používání a výměna: co je potřebné vědět
- Palivový filtr vyměňte včas. Ve většině aut se doporučuje tuto součástku vyměnit každých 20,000-30,000 km. Dřívější výměna bude nutná vlivem používání nekvalitního paliva, špíny nahromaděné v nádrži, nebo pokud se do paliva dostala voda. Mezi příznaky poškození patří zvýšená spotřeba paliva, trhání při jízdě do kopce, snížený výkon, vynechávání motoru nebo zastavení motoru při volnoběhu.
- Palivovou nádrž se snažte udržet alespoň napůl plnou, zejména v zimě. Vlivem tvorby kondenzace se na dně nádrže může začít hromadit voda. Když se vystaví velmi nízké teplotě, zamrzne. Led se pak může dostat do palivového čerpadla, což způsobí jeho přehřátí. Speciální indikátor na palubní desce vám pomůže monitorovat hladinu paliva v nádrži.
- Úniky paliva musí být ihned eliminovány: mohou způsobit požár v autě. Louže benzínu snadno rozeznáte od jiných kapalin, protože jsou vícebarevné.
topnahradnidily24.cz: pouze kvalitní automobilové díly
Součástky pro palivový systém pro vozidlo jakékoliv značky nebo modelu si můžete koupit v našem online obchodě. Díky obrovskému výběru produktů u nás určitě najdete díly, které potřebujete. Pokud potřebujete poradit, naši odborníci vám pomohou vybrat si vhodné součástky a vytvořit objednávku.